Brussels beleid om luchtverontreiniging te verminderen is gebakken lucht

Door Liesbet Dhaene op 13 juli 2015, over deze onderwerpen: Luchtvervuiling, Leefmilieu

Brussel verkoopt gebakken lucht”, zegt Brussels N-VA parlementslid Liesbet Dhaene over het Brussels beleid tegen luchtvervuiling. “Brussel wil de uitstoot met 30 procent verminderen tegen 2025 maar de maatregelen die genomen worden zijn nogal mager om die doelstelling te bereiken. Zo geldt de ‘lage emissiezone’ die Brussel voorziet enkel als er een luchtvervuilingspiek is, dus als het al te laat is.”

Nochtans zijn concrete maatregelen die op korte termijn worden ingevoerd een absolute must. Onlangs bleek dat België door de Europese Commissie voor de rechter gedaagd wordt o.a. voor de luchtkwaliteit in Brussel.”, aldus Dhaene. Brussel blijft één van de slechtste regio’s in Europa als het gaat over luchtvervuiling.

“De maatregelen die nu op tafel liggen, zullen het verschil niet maken,” zegt Dhaene. “Zo voorziet Brussel een lage emissiezone enkel bij vervuilingspieken. Het kan ook anders. In Antwerpen bijvoorbeeld, kiest men vanaf 2016 voor een permanente lage emissiezone. De lage emissiezone in Brussel is een mooi voorbeeld van gebakken lucht.”

Onlangs lazen we ook dat Minister Smet en de MIVB niet vasthouden aan de hybride bus omdat elektrische bussen de toekomst zouden zijn. Geen nieuwe hybride bussen dus, maar ook geen elektrische: een nieuwe bestelling dieselbussen wordt immers niet uitgesloten. Begrijpe wie begrijpen kan”, aldus Dhaene. Vandaag rijdt er in Brussel nog geen enkele hybride bus rond. Ter vergelijking: in Vlaanderen rijden er al 95 hybride bussen rond en dat zullen er in de nabije toekomst 217 worden.

Het is meer dan hoog tijd dat de Brusselse beleidsmakers de problematiek rond luchtvervuiling ambitieus en op korte termijn aanpakken. De gezondheid en levenskwaliteit van ALLE Brusselaars staat hier immers op het spel”, besluit Dhaene.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is